Hodnoty parametrů. Hodnota každého jednotlivého parametru je odvozena ze dvou měřítek: efektivity a stavu.
a) Efektivita. Měřítko efektivity zjišťuje do jaké míry – 0 %, 25 %, 50 %, 75 % a 100 % - je obsah jednotlivých protikorupčních parametrů (požadavků) naplněn v přijímaných či schválených zákonech 1.
b) Stav. Měřítko stavu monitoruje v jaké fázi legislativního procesu se nacházejí právní předpisy, které obsahují uvedené protikorupční parametry (požadavky). Monitoring mediálních výstupů vedle toho sleduje, do jaké míry jsou schválené zákony obsahující protikorupční parametry reálně uplatňovány a vymáhány.
Posuzování hodnot parametrů. Naplnění jednotlivých parametrů z hlediska efektivity je posuzováno akademickými pracovníky katedry politologie Vysoké školy ekonomické v Praze a právními experty ze spolku Lexperanto. Změny hodnot parametrů jsou porovnávány vůči základní konfiguraci odpovídající stavu protikorupčních opatření ke konci měsíce července 2015 a poté hodnoceny na konci každého měsíce vůči stavu na konci měsíce předchozího.
Rozsah parametrů. Protikorupční barometr se snaží monitorovat všechny oblasti korupce, jež se dotýkají veřejného sektoru. Protikorupční barometr naopak nesleduje přijímání protikorupčních opatření týkající se pouze soukromého sektoru, neboť v této oblasti není často snadné odlišit, kdy se jedná o korupci a kdy o jiný typ hospodářské trestné činnosti. Parametry protikorupčního barometru se dělí do pěti obecných oblastí a jedenadvaceti podrobnějších podoblastí. Ambicí protikorupčního barometru je pokrýt všechny oblasti korupce týkající se veřejného sektoru či související s tímto sektorem.
Obsah parametrů. Každá podoblast sdružující obvykle pět až deset parametrů vytváří funkční řešení problému korupce v daném kontextu. Jednotlivé parametry samy o sobě řešení korupce nepřináší. Řešení korupčních problémů v jednotlivých podoblastech vycházejí v drtivé většině případů z obecných principů obsažených mezinárodních dokumentech a jsou adaptována pro české prostředí.
Zdroje - mainstreamové vs. alternativní zdroje parametrů. Většina parametrů protikorupčního barometru vychází z dokumentů mezinárodních organizací, jako je OSN, OECD či EU doplněných konkrétněji zaměřenými dokumenty české vlády, nevládních organizací a odbornými publikacemi v oblasti korupce. Zdroje jsou řazeny, pokud možno, dle úrovně autority počínaje mezinárodními institucemi přes instituce evropské až po národní orgány. Rovněž z věcného hlediska jsou řazeny od zdrojů nejobecnějšího charakteru po zdroje nejkonkrétnější.
Formulace parametrů. Textace parametrů je odvozena z textů zdrojových dokumentů. Z důvodu srozumitelnosti není z těchto zdrojů přesně kopírována. Formulace parametrů je upravena tak, aby byla jednoduchá a snadno pochopitelná, avšak stále si držela věcnou souvislost s původním zdrojovým textem.
Pozitivní či negativní výhled? Jelikož na základě protikorupčních parametrů zkoumajících přijímání a efektivitu systémových protikorupčních pravidel nelze postihnout účinnost či neúčinnost stíhání korupční trestné činnosti ani „(proti)korupční“ atmosféru vyplývající z aktuálního dění ve společnosti, doplňuje protikorupční parametry po vzoru hodnocení ratingových agentur kategorie zvaná „Výhled“. Výhled je vytvářen na základě informací z předchozího měsíce vytvářen týmem Protikorupčního barometru pro měsíc následující.
Seznam zdrojových dokumentů
OSN
- OSN: Úmluva Spojených národů proti korupci, 14.12.2005
- OSN: Příloha k rezoluci Valného shromáždění OSN č. 51/59 obsahující mezinárodní kodex chování veřejných úředníků, 12.12.1996
OECD
- Lunn, P., Regulace a behaviorální ekonomie, OECD Publishing, 2014
- OECD: 10 zásad transparentnosti a integrity lobbyingu, 2013
- OECD: Zásady prevence střetu zájmů ve veřejné službě, červen 2013
- OECD: Zásady OECD ohledně správních rad státem vlastněných podniků, 2013
- OECD: V kuloárech korporací: Využívání společností pro nekalé účely, 2011
- OECD: Odpovědnost a transparentnost, Principy výkonu vlastnických práv státem, OECD Publishing, 2010
- OECD: Zásady integrity ve veřejných zakázkách, OECD, 2009
- OECD: Otáčivé dveře, odpovědnost a transparentnost – nové problémy a řešení ve finanční krizi, Expertní skupina ohledně střetu zájmů, Paříž, 28. dubna 2009
- OECD: Korupce ve veřejných zakazkách: Metody, účastníci a protiopatření , OECD Publishing, 2007, str. 31.
- OECD: Zásady OECD ohledně správy státem vlastněných společností, 2005
- OECD: Doporučení ohledně zlepšení etického chování ve veřejné službě, včetně zásad dodržování etických pravidel ve veřejné službě, 1998
- OECD: Bueb, J.-P., Ehlermann-Cache, N., Inventář mechanismů k rozkrytí korupce v soutěžním tendru, Boj s korupcí a podpora integrity ve veřejných zakázkách, OECD Publishing
EVROPSKÁ KOMISE
- Evropská komise: Pracovní dokument útvarů Komise, Zpráva o České republice 2015, (COM(2015) 85 final)
- Evropská komise: Doporučení pro Doporučení Rady k národnímu programu reforem České republiky na rok 2015 a stanovisko Rady ke konvergenčnímu programu České republiky z roku 2015, COM(2015) 254 final
- Evropská komise: Repertoár nástrojů pro zlepšování právní úpravy, SWD(2015) 111
- Evropská komise: Zpráva o boji proti korupci v EU, Příloha Česká republika, Annex 3, COM(2014) 38 final
- Evropská komise: Pracovní dokument útvarů Komise: Posouzení národního programu reforem na rok 2013 a konvergenčního programu České republiky, SWD(2013) 353 final, 29.5.2013
EU PARLAMENT
- Evropský parlament: Evropský kodex dobrého administrativního chování, 6.9.2001
RADA EVROPY
- GRECO (Rada Evropy): Zpráva o plnění doporučení (Česká republika): Transparentnost financování politických stran, Štrasburk, 4.4.2013
- GRECO (Rada Evropy), Hodnotící zpráva České republiky „Transparentnost financování politických stran“ (Téma II), Štrasburk, 1.4.2011
- Rada Evropy: Doporučení Rec (2007) 15 o opatřeních týkajících se mediálního pokrytí volebních kampaní, 2007
- Rada Evropy (Výbor ministrů): Doporučení členským zemím CM/Rec (2007)7 o dobré veřejné správě/good governance, 20.6.2007
- Rada Evropy: Doporučení Rec(2003)4 o obecných pravidlech proti korupci při financování politických stran a volebních kampaní, 8. dubna 2003
- Rada Evropy (Výbor ministrů): Doporučení Rec(2002)2 o přístupu k oficiálním dokumentům, 21. 2. 2002
- Parlamentní shromáždění Rady Evropy: Doporučení 1516 (2001) ohledně financování politických stran, 22.5.2001
- Rada Evropy (Výbor ministrů): Doporučení R (2000)6 o postavení veřejných činitelů v Evropě, 24. 2. 2000
- Rada Evropy (Výbor ministrů): Doporučení R (2000)10 o kodexech chování pro veřejné činitele, 11. 5. 2000
- Výbor Ministrů Rady Evropy: Zásada 15 Rezoluce (97) 24 o 20 vedoucích principech pro boj s korupcí, 6. 11. 1997
- Rada Evropy (Výbor ministrů): Doporučení R(87)16 Výboru ministrů o správních postupech ovlivňujících značné množství osob, 17. 9. 1987
- Rada Evropy (Výbor Ministrů): Doporučení R (84)15 ohledně veřejné odpovědnosti, 18. 9. 1984
- Rada Evropy (Výbor ministrů): Doporučení R (91)10 Výboru ministrů o sdělování osobních údajů v držení veřejných orgánů třetím osobám, 9. 9. 1981
- Rada Evropy (Výbor ministrů): Doporučení R(81)19 o přístupu k informacím v držení veřejných orgánů, 25. 11. 1981
- Rada Evropy (Výbor ministrů): Usnesení (77)31 o ochraně jednotlivce ve vztahu k úkonům správních orgánů, 28. 9. 1977
ČESKÁ VLÁDA A INSTITUCE
- Úřad vlády ČR: Vládní koncepce boje s korupcí pro léta 2015 - 2017
- Úřad vlády ČR: Akční plán boje s korupcí na rok 2015
- Parlamentní institut (Parlament České republiky): Právní úprava střetu zájmů poslanců a dalších veřejných činitelů, Srovnávací studie úprav vybraných evropských států, Informační podklad č. 1.159., duben 2005
- Metodika hodnocení korupčních rizik, leden 2013
- Výroční zpráva BIS za rok 2012
- Usnesení Vlády České republiky ze dne 13. srpna 2007 č. 877 Obecné zásady pro hodnocení dopadů regulace (RIA) 2007, v aktualizovaném znění z roku 2011
- Národní ekonomická rada vlády (NERV): Rámec strategie konkurenceschopnosti, březen 2011
- Metodika pro zapojování veřejnosti do přípravy vládních dokumentů, Ministerstvo vnitra ČR, duben 2010
- Výroční zpráva BIS za rok 2010
- Ústav mezinárodních vztahů, Ministerstvo zahraničních věcí ČR: Manuál projektového cyklu zahraniční rozvojové spolupráce České republiky, 2006
- Ministerstvo pro místní rozvoj ČR: Analýza nákladů a přínosů, Metodická příručka, květen 2004
- Ministerstvo pro místní rozvoj ČR: Studie proveditelnosti, Metodická příručka, květen 2004
- Informace o dalším postupu ve věci regulace lobbingu v České republice a teze k návrhu zákona o lobbingu
- Metodika pro určování velikosti a původu administrativní zátěže podnikatelů (tabulka pro výpočet administrativní zátěže podnikatelů)
- Metodika pro stanovení plánovaných nákladů na výkon státní správy (tabulka pro výpočet plánovaných nákladů na výkon státní správy)
SVĚTOVÉ EKONOM. FORUM
- Světové ekonomické fórum: Zpráva o konkurenceschopnosti 2015, Profil země: Česká republika, indikátor 1.04 – Důvěra v politickou reprezentaci (138. místo ze 144 zemí)
- Světové ekonomické fórum, Prostředky pro provozování organizovaného zločinu, 2013
BENÁTSKÁ KOMISE
- Benátská komise: Kodex dobré praxe v oblasti politických stran, Benátky, 12.-13.12.2008 (včetně Důvodové zprávy z 14.-15.3.2009, CDL-AD(2009)021)
- Benátská komise: Kodex dobré praxe ve volebních záležitostech: Obecné zásady a důvodová zpráva, Benátky, 18.-19. Října 2002, CDL-AD(2002)023rev
- Benátská komise: Obecné zásady a zpráva o financování politických stran, CDL-INF(2001)008, Benátky, 9-10.3.2001
NGOs
- Transparency International: Omezování korupce ve veřejném zadávání, praktická příručka, 2014
- Ondráčka, D., Vymětal, P., Financování předvolební kampaně do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky 2013, Transparency International ČR – Fond Otakara Motejla – Naši Politici, 2013
- Transparency International: Korupční rizika v zemích Visegrádu – Studie systémové integrity ve visegrádských zemích, 2012
- Transparency International ČR, Střet zájmů – Česká republika [online]
- Frank Bold: Dobrá správa, transparentnost a účast veřejnosti v projektech dopravní infrastruktury, 2014
- REST. Elektronická majetková přiznání ke dni nástupu do funkce [online], Rekonstrukce státu, 2013
- REST. Průhledné financování politických stran a volebních kampaní [online], Rekonstrukce státu, 2013
- REST. Odpolitizování státní správy, [online], Rekonstrukce státu, 2013
- REST. Rozšíření kontrolních pravomocí NKÚ [online], Rekonstrukce státu, 2013
- Analýza Zeleného kruhu – Poslanecké pozměňovací návrhy, Rekonstrukce státu, 2013
- Nadační fond proti korupci / Veřejnost proti korupci, Iniciativa Konec korupci – návrh novely zákona o veřejných zakázkách týkající se jejich transparentnosti, 2011 [online]
- Nadační fond proti korupci / Veřejnost proti korupci: Iniciativa Konec korupci – Návrh uzákonění zrušení anonymních listinných akcií, 2011 [online]
- Oživení: Ochrana oznamovatelů (whistleblowing), Analýza zpracovaná pro účely vzniku nové právní úpravy v ČR, 2011, str. 33 - 37, 60 – 64
- Oživení: Analýza střetu zájmů občanského sdružení Oživení [online]
- Oživení: Návrh etického kodexu zastupitele [online]
STUDIE A PUBLIKACE
- Titl, V., Palanský, M., Skuhrovec, J., Analýza darů právnických osob politickým stranám, Centrum aplikované ekonomie, říjen 2014
- Fadrný, M., Bouda, P., Česko, země trafik, Frank Bold, 2014
- Navrátil, V., Kroužkování za časů první republiky, Revue Politika, 10/2013
- Rozkrývání dodavatelů veřejných zakázek, Centrum aplikované ekonomie, říjen 2013
- Politická kontrola a korupční potenciál veřejně vlastněných podniků, Centrum aplikované ekonomie, 11. 9.2013
- Myerson, R., Demokratická decentralizace a ekonomický rozvoj, Chicagská univerzita, únor 2013 [online]
- Fadrný, M., Kraus, L., Poziční dokument EPS k problematice průhlednosti legislativního procesu a regulace lobbingu v ČR, 31.1.2013
- Vondráček, O., Havrda, M., Korupce jako parazit – Návod, jak ji porazit, 2013
- Bureš, M., Klimešová, M., Transparentní financování politických stran – jaké změny jsou potřeba? Veřejná správa, 21/2013
- Chvalkovská, J., Analýza finanční náročnosti a kvality výkonu státní správy do roku 2030, Centrum aplikované ekonomie o.s., duben 2013
- Vondráček, O., Elektronické cenné papíry – Transparentnost korporátních struktur společností, 2013, Auditorium
- Rozkrývání dodavatelů veřejných zakázek, Centrum aplikované ekonomie, říjen 2013
- Veřejné peníze a korupční rizika – Srovnávací analýza (Public Money and Corruption Risks – A Comparative Analysis) [v angličtině], Frank Bold, 2013
- Bouda, P., Bureš, R., Klimešová, M., Financování politických stran v České republice a potřebné změny regulace, Sociologický ústav AV ČR, 2012
- Kameník, M., Plhoň, T., Šanc, F., Více než jen zákon o veřejných zákázkách: hospodárnost, transparentnost a odpovědnost ve veřejných nákupech, Oživení, 2012
- Obchodní společnosti ovládané státem a samosprávami: Potřebují přísnější pravidla? Ekologický právní servis a Centrum aplikované ekonomie, 5.11.2011
- Ziskovost firem s listinnými akciemi na majitele ve veřejných zakázkách, Centrum aplikované ekonomie, 18..5 a 30.8.2011
- Novotný, J., Lichard, T., Palguta, J., Korupce: Nejen fiskální problém a jeho řešení (Kapitola 4) in Kohout, P. a kol., Sborník textů pracovní skupiny pro boj proti korupci, Národní ekonomická rada vlády, Boj proti korupci, červen 2011
- Kohout, P. a kol., Sborník textů pracovní skupiny pro boj proti korupci, Národní ekonomická rada vlády, Boj proti korupci, červen 2011
- Bouda, P., Boudal, J., Fadrný, M., Veřejná kontrola obchodních společností s majetkovou účastí státu a samospráv, Analýza a doporučení pro rozšíření kompetencí NKÚ, Ekologický právní servis, Brno, 2011
- Kameník, M.et al., Otevřenost zadávacích řízení v České republice, Oživení, 2011
- Závěry z expertních stolů o lobbingu Respekt institut - Sociologický ústav AV ČR - Lenka Andrýsová, 2011
- Černý, P., Klanicová, K., Klientelistický nebo právní stát? Ekologický právní servis, Praha, 2010
- Kudrna, J., Preferenční hlasování ve volbách do Poslanecké sněmovny ČR, vědecký záměr, MSM 0021620804, 2010
- Lebeda, T., Komunální volby klamou. Krátké zastavení nad problematickými aspekty volebního systému pro obecní zastupitelstva, Acta Politologica, č. 3, 2009
- Pavel, J., Efektivnost fungování kontrolních systémů veřejných zakázek v České republice, Transparency International ČR, říjen 2009
- Bartoň, M., Dienstbier, F., Horáková, M. a kol., Kontrolní mechanismy fungování veřejné správy. Olomouc: Periplum 2009,
- Pavel, J., Používání obchodních společností v České republice na příkladu krajských měst, Praha, Transparency International ČR, 2008
- Richter, T., Jak (ne)pomoci legislativnímu procesu, Právní rozhledy 15(3), 2007
- Povolná, V., Jak se podílet na přípravě (nejen) zákonů - Manuál o účasti veřejnosti při přípravě právních předpisů, Ekologický právní servis, září 2007
- Pavel, J., Efektivnost a transparentnost obecních obchodních společností. Praha, Transparency International– ČR, 2006
- Waldová, E., Smith, M. L., Financování politických stran v České republice. Analýza výročních finančních zpráv politických stran se zastoupením v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR v letech 2006 – 2011, 2012
- Weiss, T., Posílení transparentnosti legislativního procesu v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, Europeum, Institut pro evropskou politiku
- Kraus L., Fadrný, M., Zásady reformy regulace lobbingu, Sociologický ústav AV ČR – Ekologický právní servis
OSTATNÍ
- Good Governance: Nový zákon z dílny Good Governance, Good Governance – tým CEGG, 18.7.2013
- The Economist: Corporate Anonymity - Ultimate Privilege [Korporátní anonymita – Konečné privilegium] (v angličtině), 21.1.2012
- Závazek administrativy prezidenta Obamy k otevřenému vládnutí: statusová zpráva, 16.9.2011 [online]
- Veřejné zakázky v ČR – Co říkají data o chování zadavatelů, CERGE-EI, prezentace, 31. 8. 2011
- Evropská centrální banka: Zpráva o transparentnosti korporátních struktur v Evropě, 11. února 2011
1 Tento metodologický prvek vychází z metodologie použité pro Studii národní integrity vypracované v roce 2011, kterou vyvinula Transparency International jako jeden ze svých nástrojů sloužících k prevenci a potírání korupce.