Dříve než se začne psát jakýkoli zákon, příslušné ministerstvo (navrhovatel zákona) by mělo srozumitelným a pokud možno „neprávním“ jazykem popsat problém, který chce řešit, včetně jeho rozsahu a příčin.
Pokud by navrhovatel zákona, tj. příslušné ministerstvo, mělo povinnost dříve než začne psát jakýkoli zákon srozumitelným, a pokud možno, „neprávním“ jazykem popsat problém, který chce zákonem řešit, včetně jeho rozsahu a příčin, mohla by existovat včasná a účinná veřejná kontrola toho, zda připravovaný zákon není ušit na míru určité zájmové skupině.
Zdroje:
- Evropská komise: Pracovní dokument útvarů Komise, Zlepšování právní úpravy, (COM(2015) 215 final), str. 31
- Evropská komise: Repertoár nástrojů pro zlepšování právní úpravy, SWD(2015) 111, str. 65– 72
- Usnesení Vlády České republiky ze dne 13. srpna 2007 č. 877 Obecné zásady pro hodnocení dopadů regulace (RIA) 2007, v aktualizovaném znění z roku 2011, str. 10, 14
- Kohout, P. a kol., Sborník textů pracovní skupiny pro boj proti korupci, Národní ekonomická rada vlády, Boj proti korupci, červen 2011, str. 88- 89
- Povolná, V., Jak se podílet na přípravě (nejen) zákonů - Manuál o účasti veřejnosti při přípravě právních předpisů, Ekologický právní servis, září 2007, str. 32
- Vondráček, O., Havrda, M., 21 receptů – Protikorupční kuchařka, Recept 13: (Ne)Kvalita českých zákonů, prosinec 2013
Více o metodologii
Zdůvodnění a zdroje