English

Protikorupční barometr



Současný stav parametru

Transparentní financování politických stran — #47 Finanční řízení kampaně soudem jmenovaným účetním a jeho kontrola

Pouze volební účetní, nikoli strana, by mohl disponovat s transparentním volebním účtem strany. Strana by mohla řídicímu účetnímu expertovi dávat příkazy, které by expert musel plnit, pokud by nebyly nazákonné. Soudem jmenovaný účetní by dále ověřoval identitu dárců, dával příkazy k platbám za volební reklamu, zveřejňoval smlouvy, faktury a další dokumenty na webové stránce strany. V případě porušení povinností soudem jmenovaným účetním expertem by eventuální správní řízení proti expertovi mohl vést zvláštní orgán zřizovaný jen pro účely kontroly volebních financí, kam by své zástupce vysílal například NKÚ, Nejvyšší správní soud a příslušná profesní samosprávná organizace.


Zdůvodnění a zdroje

Historie změn

01/2017 aktuální Zákon o politických stranách i zákon o volbách do Parlamentu ČR, účinné od 1. ledna 2017, nadále umožňují ponechat finanční řízení volební kampaně samotným stranám. Kontrola financování volební kampaně je podle uvedených zákonů ověřována auditorem a Úřadem pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, ovšem nepředpokládá kontrolu ani sankce pro auditory v případě provedení auditu v rozporu s požadavky uvedenými v právních předpisech. Úřad navíc není složen na základě participačního principu, tzn. ze zástupců různých veřejných institucí, aby byl co nejméně ovlivnitelný. Efektivita
25 %
Současný stav
90 %
Více
08/2016 Schválený zákon o politických stranách i novela zákona o volbách do Parlamentu ČR, kterou Senát vrátil do Poslanecké sněmovny, nadále umožňují ponechat finanční řízení volební kampaně samotným stranám. Předkládaná novela zákona sice navrhuje kontrolu financování volební kampaně auditorem a Úřadem pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, ovšem nepředpokládá kontrolu ani sankce pro auditory v případě provedení auditu v rozporu s požadavky uvedenými v právních předpisech. Úřad navíc není složen na základě participačního principu, tzn. ze zástupců různých veřejných institucí, aby byl co nejméně ovlivnitelný. Efektivita
25 %
Současný stav
60 %
Více
07/2016 Existující zákon, předkládaný návrh novely zákona o politických stranách i novela zákona o volbách do Parlamentu ČR, které jsou v Senátu, nadále umožňují ponechat finanční řízení volební kampaně samotným stranám. Předkládaná novela zákona sice navrhuje kontrolu financování volební kampaně auditorem a Úřadem pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, ovšem nepředpokládá kontrolu ani sankce pro auditory v případě provedení auditu v rozporu s požadavky uvedenými v právních předpisech. Úřad navíc není složen na základě participačního principu, tzn. ze zástupců různých veřejných institucí, aby byl co nejméně ovlivnitelný. Efektivita
25 %
Současný stav
70 %
Více
08/2015 Existující zákon o politických stranách i předkládaný návrh jeho novely zákona, jenž je v Poslanecké sněmovně , nadále umožňuje ponechat finanční řízení volební kampaně samotným stranám. Předkládaná novela zákona sice navrhuje kontrolu financování volební kampaně auditorem a Úřadem pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, ovšem nepředpokládá kontrolu ani sankce pro auditory v případě provedení auditu v rozporu s požadavky uvedenými v právních předpisech. Úřad navíc není složen na základě participačního principu, tzn. ze zástupců různých veřejných institucí, aby byl co nejméně ovlivnitelný. Efektivita
25 %
Současný stav
60 %
Více