Podoblast 2.1. Zprůhlednění financování politických stran
Zdůvodnění a zdroje
Kdyby bylo financování politických stran zprůhledněno, zejména kdyby bylo možné s jistotou identifikovat, které fyzické osoby financují politické strany a jaký je původ sponzorských příspěvků, mělo by to pozitivní vliv na důvěryhodnost politických stran a jejich představitelů v očích občanů. Rovněž by se snížila intenzita ovlivňování veřejných zakázek, neboť by ubylo tajných sponzorů, kteří žádají protislužbu za poskytování prostředků pro financování politických stran.
Zdroje:
- OSN: Úmluva Spojených národů proti korupci, 14.12.2005
- Evropská komise: Doporučení pro Doporučení Rady k národnímu programu reforem České republiky na rok 2015 a stanovisko Rady ke konvergenčnímu programu České republiky z roku 2015, COM(2015) 254 final
- Pracovní dokument útvarů Evropské komise, Zpráva o České republice 2015, (COM(2015) 85 final)
- Evropská komise: Zpráva o boji proti korupci v EU, Příloha Česká republika, Annex 3, COM(2014) 38 final
- GRECO (Rada Evropy):Zpráva o plnění doporučení (Česká republika): Transparentnost financování politických stran, Štrasburk, 4.4.2013
- GRECO (Rada Evropy), Hodnotící zpráva České republiky„Transparentnost financování politických stran“ (Téma II), Štrasburk, 1.4.2011
- Benátská komise/OBSE/ODIHR: Obecné zásady regulace politických stran, CDL-AD(2010)024, Benátky, 15-16.10.2010
- Benátská komise: Kodex dobré praxe v oblasti politických stran, Benátky, 12.-13.12.2008 (včetně Důvodové zprávy z 14.-15.3.2009, CDL-AD(2009)021)
- Rada Evropy: Doporučení Rec(2003)4 o obecných pravidlech proti korupci při financování politických stran a volebních kampaní, 8. dubna 2003
- Parlamentní shromáždění Rady Evropy:Doporučení 1516 (2001) ohledně financování politických stran, 22.5.2001
- Rada Evropy: Doporučení Rec (2007) 15 o opatřeních týkajících se mediálního pokrytí volebních kampaní, 2007
- Výbor Ministrů Rady Evropy:Zásada 15 Rezoluce (97) 24 o 20 vedoucích principech pro boj s korupcí, 6. 11. 1997
- Úřad vlády ČR: Akční plán boje s korupcí na rok 2015
- Ondráčka, D., Vymětal, P., Financování předvolební kampaně do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky 2013, Transparency International ČR – Fond Otakara Motejla – Naši Politici, 2013
- REST. Průhledné financování politických stran a volebních kampaní [online], Rekonstrukce státu, 2013
- Bureš, M., Klimešová, M., Transparentní financování politických stran – jaké změny jsou potřeba? Veřejná správa, 21/2013
- Bouda, P., Bureš, R., Klimešová, M., Financování politických stran v České republice a potřebné změny regulace, Sociologický ústav AV ČR, 2012
- Waldová, E., Smith, M. L., Financování politických stran v České republice. Analýza výročních finančních zpráv politických stran se zastoupením v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR v letech 2006 – 2011, 2012
- Transparency International: Korupční rizika v zemích Visegrádu – Studie systémové integrity ve visegrádských zemích, 2012
- Vondráček, O., Havrda, M., Korupce jako parazit – Návod, jak ji porazit, kap. Odhalit muže v pozadí a kap. Bez tunelů dovnitř, 2013
Více o metodologii
|
|
|
efektivita
|
stav
|
|
35 |
#35 Dary politickým stranám omezeně a pouze od fyzických osob
Politické strany by mohly přijímat peněžní a jiné dary pouze od fyzických osob. Výše darů od jednotlivých osob by měla být omezena.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
36 |
#36 Peněžní dar straně z bankovního účtu
Peněžní dar by politická strana mohla přijmout, pouze pokud by byl převeden z bankovního účtu od finanční instituce se sídlem v zemi OECD.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
37 |
#37 Peněžní dar straně na transparentní bankovní účet
Peněžní dar by strana mohla přijmout, pouze pokud by byl připsán na transparentní účet strany zřízený u banky se sídlem v České republice.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
38 |
#38 Půjčky straně jen od bank
Politické strany by si mohly půjčovat peníze pouze u subjektů s bankovní licencí.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
39 |
#39 Zveřejňování výročních zpráv stran na internetu
Politické strany by měly zveřejňovat výroční zprávy na internetu ve strojově čitelné podobě.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
40 |
#40 Zákaz stranám vlastnit právnické osoby
Politická strana nesmí být podílníkem, společníkem či členem jakékoli právnické osoby se sídlem v ČR nebo v zahraničí.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
Podoblast 2.2. Zprůhlednění financování volebních kampaní
Zdůvodnění a zdroje
Kdyby právní rámec pro financování volebních kampaní byl inspirován zde nastíněnými podmínkami, nemohlo by docházet k financování těchto kampaní neznámými osobami, které chtějí být po volbách odměněny přihráním veřejných zakázek pro jejich firmy, aby si vykompenzovaly své „volební investice.“ Transparentní financování volebních kampaní by též zvýšilo důvěru občanů ve zvolené představitele (politiky).
Zdroje:
- OSN: Úmluva Spojených národů proti korupci, 14.12.2005
- Evropská komise: Zpráva o boji proti korupci v EU, Příloha Česká republika, Annex 3, COM(2014) 38 final
- GRECO (Rada Evropy): Zpráva o plnění doporučení (Česká republika): Transparentnost financování politických stran, Štrasburk, 4.4.2013
- GRECO (Rada Evropy), Hodnotící zpráva České republiky „Transparentnost financování politických stran“ (Téma II), Štrasburk, 1.4.2011
- Benátská komise/OBSE/ODIHR: Obecné zásady regulace politických stran, CDL-AD(2010)024, Benátky, 15-16.10.2010
- Benátská komise: Kodex dobré praxe v oblasti politických stran, Benátky, 12.-13.12.2008 (včetně Důvodové zprávy z 14.-15.3.2009, CDL-AD(2009)021)
- Rada Evropy: Doporučení Rec(2003)4 o obecných pravidlech proti korupci při financování politických stran a volebních kampaní, 8. dubna 2003
- Benátská komise: Kodex dobré praxe ve volebních záležitostech: Obecné zásady a důvodová zpráva, Benátky, 18.-19. Října 2002, CDL-AD(2002)023rev
- Benátská komise: Obecné zásady a zpráva o financování politických stran, CDL-INF(2001)008, Benátky, 9-10.3.2001
- Parlamentní shromáždění Rady Evropy: Doporučení 1516 (2001) ohledně financování politických stran, 22.5.2001
- Rada Evropy: Doporučení Rec (2007) 15 o opatřeních týkajících se mediálního pokrytí volebních kampaní, 2007
- Výbor Ministrů Rady Evropy: Zásada 15 Rezoluce (97) 24 o 20 vedoucích principech pro boj s korupcí, 6. 11. 1997
- Úřad vlády ČR: Vládní koncepce boje s korupcí pro léta 2015 – 2017
- Úřad vlády ČR: Akční plán boje s korupcí na rok 2015
- Archalous, M., Klimešová, M., Dohled nad hospodařením politických stran a hnutí: rozbor možných variant řešení, Rekonstrukce státu, říjen 2014
- Lunn, P., Regulace a behaviorální ekonomie, OECD Publishing, 2014
- Ondráčka, D., Vymětal, P., Financování předvolební kampaně do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky 2013, Transparency International ČR – Fond Otakara Motejla – Naši Politici, 2013
- REST. Průhledné financování politických stran a volebních kampaní [online], Rekonstrukce státu, 2013
- Bureš, M., Klimešová, M., Transparentní financování politických stran – jaké změny jsou potřeba? Veřejná správa, 21/2013
- Bouda, P., Bureš, R., Klimešová, M., Financování politických stran v České republice a potřebné změny regulace, Sociologický ústav AV ČR, 2012
- Waldová, E., Smith, M. L., Financování politických stran v České republice. Analýza výročních finančních zpráv politických stran se zastoupením v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR v letech 2006 – 2011, 2012
- Transparency International: Korupční rizika v zemích Visegrádu – Studie systémové integrity ve visegrádských zemích, 2012
- Vondráček, O., Havrda, M., Korupce jako parazit – Návod, jak ji porazit, kap. Peníze na kampaň přímo, ne bokem, 2013
Více o metodologii
|
|
|
efektivita
|
stav
|
|
41 |
#41 Dary na volební kampaň omezeně a pouze od fyzických osob
Politické strany by směly přijímat peněžní a jiné dary na volební kampaně pouze od fyzických osob. Výše peněžních darů od jednotlivých osob by měla být omezena.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
42 |
#42 Peněžní dary na kampaň z účtu na účet
Politické strany by si měly zřídit zvláštní transparentní bankovní účet v České republice pouze pro účel voleb. Politické strany by směly přijímat peněžní a jiné dary na volební kampaně pouze pokud by byly převedeny z bankovního účtu od finanční instituce se sídlem v zemi OECD a pokud by byly připsány na zřízený transparentní účet strany.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
43 |
#43 Identifikace fyzických osob platících straně přímo volební reklamu
Na každé volební reklamě, například billboardu, by měly být následující údaje: pokud by volební reklama byla placena z transparentního účtu strany: číslo smlouvy, číslo faktury, číslo transparentního účtu, datum odeslání peněz, jednotková cena, webová stránka strany, kde jsou k dispozici k nahlédnutí uvedená smlouva, faktura a výpis z účtu prokazující zaplacení; pokud by volební reklama byla placena přímo fyzickou osobou (mimo účetnictví a transparentní účet strany): číslo smlouvy, číslo faktury, číslo transparentního účtu, datum odeslání peněz, jméno a příjmení osoby, jež pro stranu volební reklamu zaplatila, souhlas strany s touto volební reklamou, jednotková cena, webová stránka strany, kde jsou k dispozici k nahlédnutí uvedená smlouva, faktura a výpis z účtu prokazující zaplacení, souhlas strany s touto volební reklamou.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
44 |
#44 Online zveřejňování smluv a faktur na volební kampaň
Politické strany by měly mít webovou stránku, kde by byly zveřejňovány všechny dokumenty, na něž se na volební reklamě objevil odkaz. Volební reklama by se neměla objevit dříve, než dojde na webové stránce ke zveřejnění těchto dokumentů.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
45 |
#45 Nákup volební reklamy pouze za ceníkové ceny
Politické strany by měly nakupovat volební reklamu pouze za ceníkové ceny zveřejněné na internetu reklamní společností. Mediální firma, u které je zadávána volební reklama, by neměla po dobu volební kampaně tyto ceny měnit.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
46 |
#46 Soudem jmenovaný účetní na finanční řízení kampaně pro jedny volby
Na návrh strany by soud jmenoval straně volebního účetního pro finanční řízení kampaně, který by mohl vykonávat svou funkci pro jedny volby.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
47 |
#47 Finanční řízení kampaně soudem jmenovaným účetním a jeho kontrola
Pouze volební účetní, nikoli strana, by mohl disponovat s transparentním volebním účtem strany. Strana by mohla řídicímu účetnímu expertovi dávat příkazy, které by expert musel plnit, pokud by nebyly nazákonné. Soudem jmenovaný účetní by dále ověřoval identitu dárců, dával příkazy k platbám za volební reklamu, zveřejňoval smlouvy, faktury a další dokumenty na webové stránce strany. V případě porušení povinností soudem jmenovaným účetním expertem by eventuální správní řízení proti expertovi mohl vést zvláštní orgán zřizovaný jen pro účely kontroly volebních financí, kam by své zástupce vysílal například NKÚ, Nejvyšší správní soud a příslušná profesní samosprávná organizace.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
48 |
#48 Odměna soudem jmenovaného účetního za finanční řízení kampaně
Odměna soudem jmenovaného účetního by měla být převedena na transparentní volební účet z účtu strany k zahájení kampaně. Částka odměny by byla určena na počátku a až do skončení voleb by byla na účtu označena a blokována. Ve prospěch účetního by byla uvolněna poté, co jeho práci zkontroloval příslušný úřad a neshledal by v ní nedostatky.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|