Podoblast 1.1. Snižování korupčních příležitostí (střet zájmů)
Zdůvodnění a zdroje
Efektivní řešení otázky střetu zájmů vyžaduje zpřísnění kontroly nad prohlášeními politiků a vysokých veřejných činitelů o střetu zájmů. Především je nutné, aby tato prohlášení byla dokládána příslušnými dokumenty, jinak není možné jejich pravdivost kontrolovat. Tato prohlášení a podkladové dokumenty musí být zveřejňovány v elektronické podobě a kontrolovány centrálním dostatečně nezávislým úřadem, který nebude moci být politicky ovlivňován. Dále by politici měli povinnost ohlašovat korupční jednání jiných politiků, aby se prolomila korupční solidarita do sebe uzavřené politické elity. Ti politici, kteří by ohlášení provedli, by neměli být trestáni, i kdyby v této korupci měly být sami zapleteni.
Zdroje:
- OSN: Úmluva Spojených národů proti korupci, 14.12.2005
- OECD: 10 zásad transparentnosti a integrity lobbyingu, 2013
- OECD: Zásady prevence střetu zájmů ve veřejné službě, červen 2013
- OECD: Otáčivé dveře, odpovědnost a transparentnost – nové problémy a řešení ve finanční krizi, Expertní skupina ohledně střetu zájmů, Paříž, 28. dubna 2009
- Evropská komise: Pracovní dokument útvarů Komise, Zpráva o České republice 2015, (COM(2015) 85 final)
- Úřad vlády ČR: Vládní koncepce boje s korupcí pro léta 2015 - 2017
- Úřad vlády ČR: Akční plán boje s korupcí na rok 2015
- Transparency International: Omezování korupce ve veřejném zadávání, praktická příručka, 2014
- Transparency International ČR, Střet zájmů – Česká republika [online]
- Oživení: Analýza střetu zájmů občanského sdružení Oživení [online]
- Oživení: Návrh etického kodexu zastupitele [online]
- Titl, V., Palanský, M., Skuhrovec, J., Analýza darů právnických osob politickým stranám, Centrum aplikované ekonomie, říjen 2014
- Rozkrývání dodavatelů veřejných zakázek, Centrum aplikované ekonomie, říjen 2013
- Kraus L., Fadrný, M., Zásady reformy regulace lobbingu, Sociologický ústav AV ČR – Ekologický právní servis
- Informace o dalším postupu ve věci regulace lobbingu v České republice a teze k návrhu zákona o lobbingu
- Transparency International: Korupční rizika v zemích Visegrádu – Studie systémové integrity ve visegrádských zemích, 2012
- Ziskovost firem s listinnými akciemi na majitele ve veřejných zakázkách, Centrum aplikované ekonomie, 18. května a 30. srpna 2011
- Novotný, J., Lichard, T., Palguta, J. Korupce: Nejen fiskální problém a jeho řešení (Kapitola 4) in Kohout, P. a kol., Sborník textů pracovní skupiny pro boj proti korupci, Národní ekonomická rada vlády, Boj proti korupci, červen 2011
- Parlamentní institut (Parlament České republiky):Právní úprava střetu zájmů poslanců a dalších veřejných činitelů, Srovnávací studie úprav vybraných evropských států, Informační podklad č. 1.159., duben 2005
- Lunn, P., Regulace a behaviorální ekonomie, OECD Publishing, 2014
- Vondráček, O., Havrda, M., Korupce jako parazit – Návod, jak ji porazit, kap. Nebýt ve střetu zájmů, 2013
Více o metodologii
|
|
|
efektivita
|
stav
|
|
1 |
#1 Dokládání čestných prohlášení veřejných činitelů
Politici a jiní veřejní činitelé by měli všechna čestná prohlášení, která činí, tj. oznámení o osobním zájmu, o činnostech, majetku, příjmech, darech a závazcích, dokládat příslušnými dokumenty.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
2 |
#2 Rozkrytí smluv a dalších vztahů mezi státem a společností, jež vlastní veřejný funkcionář
Pokud politik a jiný veřejný činitel prohlásil a doložil, že vlastní podíly či akcie v obchodních společnostech (firmách), s výjimkou těch, které nabyl na burze (regulovaném trhu), měl by předložit potvrzení od vedení takové společnosti o tom, zda tato obchodní společnost získává jakoukoli formou veřejné prostředky (veřejné zakázky, dotace, nájmy, pronájmy, prodeje či koupě veřejného majetku atd.).
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
3 |
#3 Princip otáčivých dveří
Po skončení mandátu by politik nebo jiný vysoký veřejný činitel nesměl po dobu dvou let provozovat výdělečné aktivity v oblastech, kde v rámci své veřejné funkce působil (princip otáčivých dveří).
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
4 |
#4 Zveřejňování prohlášení veřejných činitelů centrálním úřadem
Centrální úřad by měl aktivně zveřejňovat informace, které o sobě politici a jiní veřejní činitelé podle zákona o střetu zájmů podali, včetně sankcí za jeho nedodržení. Občané by měli mít možnost nahlížet do prohlášení o střetu zájmů učiněných politiky a veřejnými činiteli stejně jako do dokladů, které tato prohlášení dokládají, a to zdarma přes internet, jako je tomu u obchodního rejstříku, nikoli písemně a na základě žádosti, jak je tomu podle zákona o střetu zájmů.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
5 |
#5 Nezávislost kontrolního úřadu
Aby byl centrální kontrolní úřad co nejméně ovlivnitelný, měl by být složen ze zástupců různých veřejných institucí (např. úřadu Veřejného ochránce práv (ombudsmana), Nejvyššího kontrolního úřadu, Nejvyššího správního soudu a/nebo Ústavního soudu) tak, aby ovlivňování jeho rozhodování bylo co nejtěžší a úřad nebyl využíván jako nástroj politického boje.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
Podoblast 1.2. Monitoring lobbovaných politiků pomocí elektronického veřejného diáře
Zdůvodnění a zdroje
Transparentnost komunikace politiků je zásadní jak z hlediska prevence korupce, tak z hlediska rovnoměrného zastupování společenských zájmů. Ekonomicky a společensky nejškodlivější formy politického podnikání budou vždy co nejméně transparentní. Proto je nutné nastavit pravidla tak, aby netransparentní praktiky musely být zveřejňovány, respektive aby si díky hrozbě zveřejnění politici vůbec netroufli se těchto praktik účastnit.
Zdroje:
- Evropská komise: Zpráva o boji proti korupci v EU, Příloha Česká republika, Annex 3, COM(2014) 38 final
- OECD: 10 zásad transparentnosti a integrity lobbyingu, 2013
- Světové ekonomické fórum: Zpráva o konkurenceschopnosti 2015, Profil země: Česká republika, indikátor 1.04 – Důvěra v politickou reprezentaci (138. místo ze 144 zemí)
- Závazek administrativy prezidenta Obamy k otevřenému vládnutí: statusová zpráva, 16.9.2011 [online]
- Myerson, R., Demokratická decentralizace a ekonomický rozvoj, Chicagská univerzita, únor 2013 [online]
- Analýza Zeleného kruhu – Poslanecké pozměňovací návrhy, Rekonstrukce státu, 2013
- Fadrný, M., Kraus, L., Poziční dokument EPS k problematice průhlednosti legislativního procesu a regulace lobbingu v ČR, 31.1.2013
- Kraus L., Fadrný, M., Zásady reformy regulace lobbingu, Sociologický ústav AV ČR – Ekologický právní servis
- Informace o dalším postupu ve věci regulace lobbingu v České republice a teze k návrhu zákona o lobbingu
- Závěry z expertních stolů o lobbingu Respekt institut - Sociologický ústav AV ČR - Lenka Andrýsová, 2011
- Lunn, P., Regulace a behaviorální ekonomie, OECD Publishing, 2014
- Weiss, T., Posílení transparentnosti legislativního procesu v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, Europeum, Institut pro evropskou politiku
- Vondráček, O., Havrda, M., Korupce jako parazit – Návod, jak ji porazit, kap. Elektronický veřejný diář politiků, 2013
Více o metodologii
|
|
|
efektivita
|
stav
|
|
6 |
#6 Elektronický veřejný diář politiků
Politik by si měl vést elektronický diář, kam by si zapisoval veškeré schůzky.* Obsah elektronického diáře zveřejňuje „v reálném čase“ na internetu.
* Není třeba zveřejňovat interní schůzky a komunikaci, tj. například u ministra schůzky a komunikaci se zaměstnanci ministerstva nebo se stranickými kolegy. Co se rozumí interní schůzkou a komunikací, by bylo podrobně vymezeno.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
7 |
#7 Vyžádání schůzky s politikem přes email
Jakákoli schůzka s politikem by měla být vyžádána předem emailem.* V předmětu emailu by mělo být uvedeno, o čem má schůzka být a kdo se schůzky zúčastní. Jestliže politik schůzku potvrdí, měl by ji zveřejnit v elektronickém veřejném diáři (předmět schůzky a osoby), dříve než se schůzka uskuteční.
* Není třeba zveřejňovat interní schůzky a komunikaci, tj. například u ministra schůzky a komunikaci se zaměstnanci ministerstva nebo se stranickými kolegy. Co se rozumí interní schůzkou a komunikací by bylo třeba podrobně vymezeno.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
8 |
#8 Chráněné chytré aplikace pro elektronický veřejný diář
Politici mají tablety či telefony, kde jsou nainstalovány chytré aplikace či software chráněné proti hackování a špionáži, které zajišťují funkce elektronického veřejného diáře, aby administrativa byla pro politika co nejjednodušší.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
9 |
#9 Doplnění elektronického veřejného diáře po schůzce
Pokud se schůzky zúčastnily další osoby, které nebyly v předchozím e-mailu uvedeny, či byl-li předmět schůzky rozšířen o jiná témata, politik to doplní do elektronického veřejného diáře po skončení schůzky.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
10 |
#10 Doplnění elektronického veřejného diáře po hromadných setkáních
Pokud se politik zúčastní banketu nebo rautu, kde nemůže vědět, s kým se setká, a diskutuje tam pracovní záležitosti, neprodleně po skončení takové akce (nejpozději následujícího dne) to zapíše do elektronického veřejného diáře s uvedením osoby a předmětu pracovní debaty.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
11 |
#11 Doplnění elektronického veřejného diáře po setkáních, jež nebylo možné předvídat
Zpětně by měl politik rovněž povinnost v elektronickém veřejném diáři zveřejňovat informace o všech neplánovaných schůzkách, pokud by při nich řešil veřejné záležitosti.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
12 |
#12 Schůzky politiků v jejich kanceláři
Politik by měl konat pracovní schůzky, pokud možno, ve své oficiální kanceláři. Jelikož osoby účastnící se schůzky musí obvykle projít přes vrátnici, kde se registruje jejich odchod a příchod, bylo by možné kontrolou oproti seznamu návštěv ověřovat pravdivost údajů v elektronickém veřejném diáři politika.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
13 |
#13 Schůzky politiků mimo jejich kancelář
Pokud politik uskutečňuje schůzku mimo kancelář, například v kavárně či restauraci, dokládá konání schůzky v kavárně či restauraci účtenkou (na účtence bude zpravidla rovněž vyznačen čas vystavení účtenky, což umožní kontrolu pravdivosti údajů v elektronickém veřejném diáři).
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
14 |
#14 Pracovní činnost politiků v elektronickém veřejném diáři
Politik do elektronického veřejného diáře zaznamenává každý den svou pracovní činnost. Specifikuje, kolik času v daném dni věnoval přípravě připomínek k tomu či onomu zákonu, kolik času strávil psaním odpovědí na dotazy občanů atd.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
15 |
#15 Legislativní stopa ze záznamů v elektronickém veřejném diáři
Informace z elektronického veřejného diáře politiků týkající se vytváření zákonů nebo exekutivních rozhodnutí, zahrnující schůzky, čas strávený prací na zákoně či rozhodnutí atd., se připojují jako příloha k návrhům zákonů nebo rozhodnutí a vytvářejí tzv. legislativní či administrativní stopu.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
16 |
#16 Ukládání komunikace v elektronickém veřejném diáři
Politici a jiní veřejní činitelé by měli ukládat emaily a jinou elektronickou či písemnou komunikaci. Učiněné záznamy ovšem nezveřejňují, pouze je archivují, aby byly v případě potřeby přístupné orgánům činným v trestním řízení.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
Podoblast 1.3. Na politické podnikání kontrolou šifrovaných telefonů
Zdůvodnění a zdroje
Využívání šifrovaných telefonů poskytuje politikům a na ně napojeným politickým podnikatelům možnost pohybovat se zcela mimo právo. To vede ke zneužívání demokratických procesů. Občané i orgány činné v trestním řízení jsou proti takovým prostředkům anonymní komunikace bezmocní: občané nemohou kontrolovat činnost zástupců, které si zvolili, orgány činné v trestním řízení nemohou získat důkazy o obsahu sdělení provedených prostředky šifrované komunikace. Bez omezení a regulace používání šifrovaných telefonů a prostředků anonymní komunikace mezi politiky a politickými podnikateli se bude určitá privilegovaná sorta osob i nadále nacházet mimo dosah práva a spravedlnosti.
Zdroje:
- Vondráček, O., Havrda, M., Korupce jako parazit – Návod, jak ji porazit, kap. Političtí podnikatelé bez imunity, 2013
Více o metodologii
|
|
|
efektivita
|
stav
|
|
17 |
#17 Zákaz používání šifrovaných telefonů a anonymní komunikace pro politiky
Politici nesmí používat šifrované telefony ani prostředky anonymní komunikace.*
* Anonymní komunikace je jakýkoli způsob komunikace, kde mohou osoby komunikovat prostřednictvím fiktivních či neosobních schránek, profilů či účtů. Příkladem mohou být anonymní e-mailové schránky (xyz123@e-mail.cz), fiktivní či falešné profily na sociálních sítích (například na Facebooku) nebo účty internetové komunikace (například na skypu). Budou-li totiž kmotr a ministr například komunikovat přes anonymní profily na skypu, nemusí se vůbec bát odhalení, neboť obsah jejich komunikace bude jen obtížně zjistitelný. Krom toho, i kdyby tuto anonymní komunikaci někdo dohledal, nebude snadné prokázat, že šlo o komunikaci mezi právě těmito dvěma osobami, neboť tato komunikace nebude přičitatelná konkrétním osobám).
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
18 |
#18 Výjimka ze zákazu používání šifrovaných telefonů a anonymní komunikace pro politiky odpovídající za základní funkce státu
Výjimku ze zákazu používání šifrovaných telefonů mají vybraní veřejní činitelé, kteří jsou uvedeni na zvláštním seznamu a kteří jsou odpovědni za zajištění základních funkcí státu.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
19 |
#19 Používání telefonů politiky
Politik nebo jiný vysoký veřejný činitel, který by nebyl uveden na zvláštním seznamu osob, které by měly dovoleno používat šifrované telefony, by měl dva standardní mobilní telefony, jeden pro osobní, druhý pro pracovní komunikaci. Jiné telefony by neměl během výkonu funkce používat
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
20 |
#20 Emaily politiků a jejich profily na sociálních sítích
Politik by měl jeden pracovní email a profil na sociálních sítích, obojí se svým jménem. Politici a veřejní činitelé by nesměli používat anonymní emaily nebo si vyměňovat informace prostřednictvím internetového telefonování či anonymních profilů na sociálních sítích.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
21 |
#21 Identifikace politiků při elektronické komunikaci
Veškerá pracovní komunikace politiků by měla probíhat pouze z jasně identifikovatelných zdrojů (emailové schránky, profily na sociálních sítích, účty internetové telefonní komunikace) a měla by obsahovat vždy jméno a příjmení politika s dovětkem, že jde o veřejného činitele.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
22 |
#22 Sankce pro politiky za neoprávněné používání šifrovaných telefonů a anonymní komunikace
Jestliže by politik nebo veřejný činitel použil ke komunikaci šifrovaný telefon či anonymní formu komunikace, dopustil by se přestupku nebo trestného činu.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
23 |
#23 Ohlašovací povinnost politiků ohledně neoprávněného používání šifrovaných telefonů a anonymní komunikace
Politik by měl mít ohlašovací povinnost, pokud by se dozvěděl, že jiný politik neoprávněně používá šifrovaný telefon nebo anonymní komunikaci.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
Podoblast 1.4. Prohlášení o majetku a bezkorupčnosti kandidátů
Zdůvodnění a zdroje
Podle psychologů Lammerse a Galinskyho moc přivádí lidi k morální zaslepenosti*. Ochranou proti tomu, aby zvolení zástupci nezneužívali své postavení, je vedle zákona o střetu zájmů jejich slavnostní slib o tom, že budou vykonávat svou funkci v souladu s Ústavou, zákony a etickými principy. Tento slavnostní slib je ovšem jen obecný a není vymahatelný. Proto je třeba, aby obecným závazkům učiněným v rámci tohoto slavnostnímu slibu byly dány konkrétní kontury prostřednictvím podrobnějšího prohlášení o majektu a bezkorupčnosti. Toto prohlášení učiněné před zvolením kandidátům na veřejnou funkci by přesně vymezilo, jaký majetek mají kandidáti na politickou funkci zveřejnit a jaké povinnosti po zvolení ve funkci dodržovat. Aby prohlášení o majetku a bezkorupčnosti nebylo jen jedním z dalších politických prohlášení, je nutné, aby závazky v něm učiněné, byly vymahatelné. * Lammers, J., Galinsky, A. D., Gordijn, E. H., Otten, S., (2008). Illegitimacy moderates the effects of power on approach. Psychological Science, 19, 558-564.
Zdroje:
- OECD: Zásady prevence střetu zájmů ve veřejné službě, červen 2013
- Světové ekonomické fórum: Zpráva o konkurenceschopnosti 2015, Profil země: Česká republika, indikátor 1.04 – Důvěra v politickou reprezentaci (138. místo ze 144 zemí)
- Úřad vlády ČR: Vládní koncepce boje s korupcí pro léta 2015 – 2017
- Úřad vlády ČR: Akční plán boje s korupcí na rok 2015
- REST. Elektronická majetková přiznání ke dni nástupu do funkce[online], Rekonstrukce státu, 2013
- Lunn, P., Regulace a behaviorální ekonomie, OECD Publishing, 2014
- Myerson, R., Demokratická decentralizace a ekonomický rozvoj, Chicagská univerzita, únor 2013 [online]
- Transparency International: Korupční rizika v zemích Visegrádu – Studie systémové integrity ve visegrádských zemích, 2012
- Transparency International ČR, Střet zájmů – Česká republika [online]
- Vondráček, O., Havrda, M., Korupce jako parazit – Návod, jak ji porazit, kap. Majetkový striptýz kandidátů, 2013
Více o metodologii
|
Závazné prohlášení o majetku a bezkorupčnosti by mělo minimálně obsahovat následující položky:
|
|
|
efektivita
|
stav
|
|
24 |
#24 Prohlášení o majetku před podáním kandidatury
Prohlášení o veškerém majetku nabytém před podáním kandidatury („fotka majetkového stavu“) a jeho doložení příslušnými dokumenty;
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
25 |
#25 Závazek neobohacovat se během výkonu veřejné funkce
Závazek, že se kandidát v případě zvolení nebude během výkonu funkce nelegálně obohacovat;
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
26 |
#26 Prohlášení o majetku ke skončení funkce
Závazek, že v případě zvolení v okamžiku skončení výkonu veřejné funkce učiní a zveřejní opětovné prohlášení o majetku jako před podáním kandidatury;
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
27 |
#27 Závazek doložit příjmy k majetku nabytému během výkonu funkce
Závazek, že v případě, že se stav jeho majetku k okamžiku skončení výkonu veřejné funkce zvýší, doloží, že k tomuto zvýšení došlo pouze na základě průkazných a legálních příjmů (nedoloženého majetku se volený zástupce předem dobrovolně vzdává ve prospěch státu);
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
Závazné prohlášení o bezkorupčnosti by mělo minimálně obsahovat:
|
|
|
efektivita
|
stav
|
|
28 |
#28 Závazek slušného chování během výkonu funkce
Závazek, že se kandidát, zvolený politik nebo veřejný činitel nebude dopouštět nekalých jednání, například že nebude zneužívat či využívat osoby blízké v souvislosti s výkonem své funkce;
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
29 |
#29 Závazek zveřejňovat nekalá jednání jiných politiků
Závazek, že zvolený politik bude zveřejňovat informace o tom, že se vymezených nekalých jednání dopustil jiný politik nebo veřejný činitel;
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
30 |
#30 Závazek transparentního chování
Závazek, že se kandidát či zvolený politik bude ve funkci chovat transparentně.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
Navíc by mělo být připojeno závazné prohlášení o vykonatelnosti, které by mělo obsahovat:
|
|
|
efektivita
|
stav
|
|
31 |
#31 Závaznost učiněných dobrovolných prohlášení
Prohlášení kandidáta, že veškeré závazky zde učiněné považuje za závazky s právními účinky, které jsou vůči němu právně vymahatelné;
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
32 |
#32 Vymahatelnost učiněných dobrovolných prohlášení
Prohlášení kandidáta, že požaduje, aby porušení jakéhokoli z výše uvedených závazků bylo vykonatelné místně příslušným soudem se sídlem v obvodu, ve kterém byl kandidát zvolen;
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
Podoblast 1.5. Změna volebního systému omezující korupci
Zdůvodnění a zdroje
Čím otevřenější je volební systém, tím je nižší míra korupce, jak prokazují studie, které zkoumaly závislost korupce na volebním systému v řadě zemí. Občané by byli schopni zvolit méně ke korupci náchylné politiky, pokud by mohli do Poslanecké sněmovny snadněji dostat kandidáty stran, které zakroužkují, nikoli jen strany jako takové. Současný volební systém nicméně chrání stranou určené pořadí na kandidátce, což zabraňuje zvolit politiky, které chtějí lidé, ve prospěch politiků, které chce vedení kandidující politické strany. Má-li však mít změna volebního systému vliv na snížení korupce, nemůže jít ovšem pouze o systém volby. Občané si mohou vybrat lepší zástupce, pouze pokud o nich budou mít snadno přístupné informace.
Zdroje:
- Rada Evropy: Doporučení Rec (2007) 15 o opatřeních týkajících se mediálního pokrytí volebních kampaní, 2007
- Navrátil, V., Kroužkování za časů první republiky, Revue Politika, 10/2013
- Kudrna, J., Preferenční hlasování ve volbách do Poslanecké sněmovny ČR, vědecký záměr, MSM 0021620804, 2010
- Lebeda, T., Komunální volby klamou. Krátké zastavení nad problematickými aspekty volebního systému pro obecní zastupitelstva, Acta Politologica, č. 3, 2009
- Vondráček, O., Havrda, M., Korupce jako parazit – Návod, jak ji porazit, kap. Volit kroužky, 2013
Více o metodologii
|
|
|
efektivita
|
stav
|
|
33 |
#33 Preferenční hlasy jako hlavní kritérium pro zvolení poslancem
Bylo by třeba zajistit, aby se do Poslanecké sněmovny dostávali kandidáti stran s nejvyšším počtem kroužků;
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|
34 |
#34 Zrušení pětiprocentní hranice omezující posun na volitelné místo na kandidátce
Měla by být zrušena omezující pětiprocentní hranice, kterou musí kandidát překonat, aby se posunul na kandidátce strany na místo zajišťující křeslo v Poslanecké sněmovně, která způsobuje, že až tři čtvrtiny preferenčních hlasů propadají.
|
Efektivita
|
Současný stav
|
Více
|