Nekorupční a odborná veřejná správa
— #67 Pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu (zákonnost a hospodárnost)
Nejvyšší kontrolní úřad má pravomoc kontrolovat účelnost a hospodárnost vynakládání veřejných peněz – tzn. zda se veřejné peníze utrácejí smysluplně, nikoli jen pravomoc kontrolovat formální správnost – tzn. zda se veřejné peníze utratily v souladu se zákonem.
Pokud by Nejvyššímu kontrolnímu úřadu nezůstala zachována pravomoc kontrolovat účelnost a hospodárnost vynakládání veřejných peněz, tzn. zda se veřejné peníze utrácejí smysluplně, ztratil by tento úřad smysl své existence, neboť pravomocí kontrolovat hospodárnost se odlišuje od ostatních správních úřadů, kteří kontrolují dodržení zákonnosti.
Zdroje:
- Čl. 9, odst. 2 Úmluvy Spojených národů proti korupci, 14.12.2005
- Limská deklarace , INTOSAI, 1977, čl. 4 a čl. 23, odst. 2
- Veřejné peníze a korupční rizika – Srovnávací analýza (Public Money and Corruption Risks – A Comparative Analysis) [v angličtině], Frank Bold, 2013, str. 83
- REST. Rozšíření kontrolních pravomocí NKÚ [online], Rekonstrukce státu, 2013, princip 2
- Kohout, P. a kol., Sborník textů pracovní skupiny pro boj proti korupci, Národní ekonomická rada vlády, Boj proti korupci, červen 2011, str. 84 - 85
- Vondráček, O., Havrda, M., 21 receptů – Protikorupční kuchařka, Recept 11: Kontrola hospodaření s veřejnými prostředky, prosinec 2013
Více o metodologii
Zdůvodnění a zdroje