Kontrola politiků
— #6 Elektronický veřejný diář politiků
Politik by si měl vést elektronický diář, kam by si zapisoval veškeré schůzky.* Obsah elektronického diáře zveřejňuje „v reálném čase“ na internetu.
* Není třeba zveřejňovat interní schůzky a komunikaci, tj. například u ministra schůzky a komunikaci se zaměstnanci ministerstva nebo se stranickými kolegy. Co se rozumí interní schůzkou a komunikací, by bylo podrobně vymezeno.
Pokud by si politici vedli veřejný elektronický diář, kam by zaznamenávali své schůzky, báli by se nejrůznější političtí podnikatelé scházet se s nimi a snažit se je korumpovat (tento poznatek je založen na zkušenosti několika politiků, kteří si takový diář začali v poslední době vést).
Zdroje:
- Zpráva Evropské komise o boji proti korupci v EU, Příloha Česká republika, Annex 3, COM(2014) 38 final, str. 9
- OECD: 10 zásad transparentnosti a integrity lobbyingu, 2013, zásady 5, 6 a 9
- Závazek administrativy prezidenta Obamy k otevřenému vládnutí: statusová zpráva, 16.9.2011, str. 32
- Informace o dalším postupu ve věci regulace lobbingu v České republice a teze k návrhu zákona o lobbingu, str. 6-7
- Fadrný, M., Kraus, L., Poziční dokument EPS k problematice průhlednosti legislativního procesu a regulace lobbingu v ČR, 31.1.2013, str. 10
- Závěry z expertních stolů o lobbingu Respekt institut - Sociologický ústav AV ČR - Lenka Andrýsová, 2011, str. 2 a 12
- Fadrný, M., Kraus L., Zásady reformy regulace lobbingu, Sociologický ústav AV ČR – Ekologický právní servis, str. 11
- Vondráček, O., Havrda, M., 21 receptů – Protikorupční kuchařka, Recept 2: Monitoring lobbovaných politiků pomocí elektronického veřejného diáře, prosinec 2013
Více o metodologii
Zdůvodnění a zdroje