Paralelně je nutné zavést standardizované hodnocení dopadů investičních projektů placených z veřejných peněz. Standardy by měly být stejné, ať je projekt hrazen z obecního rozpočtu či ze státních dotací. Měření nákladů a přínosů pro občany a podnikatele by mělo být sjednoceno tak, aby bylo možné říci, který projekt má smysl a který nikoli.
Pokud by bylo zavedeno standardizované hodnocení dopadů investičních projektů placených z veřejných peněz, bylo by možné veřejné investice snadno porovnávat, a díky tomu rovněž odhalovat, které projekty jsou nesmyslné či předražené.
Zdroje:
- Ministerstvo pro místní rozvoj ČR: Analýza nákladů a přínosů, Metodická příručka, květen 2004, str. 8 an.
- Ministerstvo pro místní rozvoj ČR: Studie proveditelnosti, Metodická příručka, květen 2004, str. 24 an.
- Transparency International: Omezování korupce ve veřejném zadávání, praktická příručka, 2014, str. 16
- Kameník, M., Plhoň, T., Šanc, F., Více než jen zákon o veřejných zákázkách: hospodárnost, transparentnost a odpovědnost ve veřejných nákupech, Oživení, 2012, str. 41-42 a 59
- Kohout, P. a kol., Sborník textů pracovní skupiny pro boj proti korupci, Národní ekonomická rada vlády, Boj proti korupci, červen 2011, str. 50 a 60
- Vondráček, O., Havrda, M., 21 receptů – Protikorupční kuchařka, Recept 15: Hodnocení investic z pohledu veřejného zájmu, prosinec 2013
Více o metodologii
Zdůvodnění a zdroje